baby size of banana week 21

21. tydzień ciąży: Rozwój dziecka

  • Serduszko puka. Bicie serca Twojego dziecka jest teraz dostatecznie głośne, aby usłyszeć je przez stetoskop, jednak odróżnienie jego rytmu od Twojego może być trudne. Nasłuchuj szybszego pulsu — tętno dziecka wynosi 120–160 uderzeń na minutę, czyli jest mniej więcej dwa razy szybsze od tętna mamy. Niektóre kobiety twierdzą, że przypomina tupot kopyt galopujących koni.

  • Drzemka. Cykle snu stają coraz bardziej regularne. Badania USG pokazują, że dziecko w łonie matki może nawet mieć już swoją ulubioną pozycję spania.

  • Paluszki. Około 21. tygodnia ciąży paluszki u rąk i nóg malucha są już w pełni uformowane i mają linie papilarne. Często w tym czasie dzieci zaczynają ssać kciuk.

Jak duże jest dziecko w 21. tygodniu ciąży?

  • W 21. tygodniu ciąży maleństwo jest mniej więcej wielkości banana — mierzy około 22 cm i waży od 283 do 368 gramów.

embryoimage-week21-700

Ciało mamy w 21. tygodniu ciąży

  • Zastanawiasz się, w którym jesteś miesiącu? 21. tydzień ciąży oznacza rozpoczęcie szóstego miesiąca.

  • Na początku pierwszego trymestru mogłaś odczuwać zgagę i niestrawność, jednak zwiększającą się macica zaczyna uciskać żołądek, przez co zgaga może Ci częściej doskwierać.

  • Na tym etapie ciąży hormony ciążowe mogą również wywoływać uderzenia gorąca, a dodatkowa masa ciała może w najbliższych tygodniach być przyczyną różnego rodzaju bolesności.

21. tydzień ciąży: Objawy ciąży

  • Bolesne miejsca. Bóle pleców, szczególnie w okolicy lędźwiowo-krzyżowej, są częste w czasie ciąży. W 21. tygodniu ciąży powiększający się brzuch zmienia środek ciężkości i przesuwa dolny odcinek kręgosłupa do przodu. W tym czasie hormon o nazwie relaksyna rozluźnia wszystkie stawy i więzadła w Twoim organizmie, dzięki czemu miednica będzie mogła się rozszerzyć, gdy przyjdzie czas na poród.

  • Zgaga. W tym tygodniu ciąży często pojawia się zgaga. Macica uciska żołądek, natomiast hormony ciążowe rozluźniają zastawkę między przełykiem a żołądkiem, powodując przenikanie kwasu żołądkowego do przełyku.

  • Uderzenia gorąca. Hormony ciążowe i zwiększony metabolizm mogą sprawić, że będziesz odczuwać uderzenia gorąca i się pocić. Pamiętaj, żeby się nie przegrzewać — noś luźne ubranie i pij dużo wody. Włącz wentylator lub klimatyzację i staraj się dużo odpoczywać.

  • Rozstępy. W miarę jak w czasie ciąży rośnie brzuch, na skórze mogą pojawić się czerwonawo-brązowe, różowe lub fioletowe linie. Rozstępy powstają, gdy skóra rozciąga się w krótkim czasie i mogą pojawić się na brzuchu, biodrach, udach, pośladkach i piersiach. Skóra może też swędzieć, ale stosowanie kremu nawilżającego powinno pomóc.

  • Skurcze mięśni nóg. Jeśli odczuwasz skurcze w nogach, nie martw się — wiele mam skarży się na nie w drugim trymestrze ciąży. Możesz zauważyć, że skurcze częściej dokuczają w nocy. Spróbuj rozciągać mięśnie łydek przed snem, pij dużo wody albo weź ciepłą kąpiel lub prysznic, aby złagodzić dyskomfort lub zapobiec skurczom.

21. tydzień ciąży: O czym warto pamiętać

  • Pomyśl o plecach. Niewielkie zmiany w codziennym planie dnia powinny pomóc złagodzić ból. Zawsze kiedy siedzisz, korzystaj z podnóżka, aby nieco unieść stopy. Jeśli stoisz przez dłuższy czas, stawiaj jedną ze stóp na niewielkim stołku, aby zmniejszyć ucisk na dolny odcinek kręgosłupa. Ciepła kąpiel przyniesie dodatkową ulgę. Jeżeli ból w plecach nie ustanie, skontaktuj się z lekarzem.

  • Zastrzyk witaminy B. Witaminy z grupy B, w tym B1, B2 i B6 są kluczowymi składnikami odżywczymi, ponieważ dostarczają energii do rozwoju Twojego dziecka. Wspomagają również wzrok i budowę łożyska, a także wpływają korzystnie na inne tkanki. Jeśli przyjmujesz suplement dla kobiet w ciąży, to zapewne dostarczasz organizmowi wystarczającą ilość witamin z grupy B, ale możesz również uzyskać je z takich źródeł, jak wątróbka, wieprzowina, drób, banany i fasola.

  • Czas na cholinę. Cholina jest kolejnym składnikiem odżywczym, na który warto zwrócić uwagę w ciąży. Mimo że organizm potrafi naturalnie wytworzyć tę substancję, nie jest to ilość wystarczająca dla Ciebie i dziecka. Poziom choliny łatwo uzupełnić zbilansowaną dietą, dlatego spróbuj spożywać więcej kurczaka, wołowiny, jaj, mleka i orzeszków ziemnych. Więcej informacji na temat zdrowego odżywania w ciąży znajdziesz w naszym artykule.

  • Zadbaj o równowagę. Powiększająca się macica powoduje przesunięcie środka ciężkości, dlatego możesz odczuwać lekkie zaburzenia równowagi. Uważaj na siebie, noś płaskie buty, zachowuj ostrożność na schodach i unikaj śliskich powierzchni, aby zmniejszyć ryzyko upadku. Jeśli jednak zdarzy Ci się upadek, który Cię niepokoi, zauważysz krwawienie lub zaczyniesz odczuwać skurcze, skontaktuj się ze swoim lekarzem.

21. tydzień ciąży: Spytaj swojego lekarza

  • Jeśli cierpisz na bóle pleców, spytaj lekarza, czy pas ciążowy mógłby pomóc.

  • Porozmawiaj z lekarzem o tym, w jaki sposób dostarczyć organizmowi składniki odżywcze, takie jak cholina i witaminy z grupy B.

  • Jeśli niepokoją Cię odczuwane objawy, w tym skurcze i uczucie dyskomfortu, porozmawiaj ze swoim lekarzem.