jak uśpić niemowlę

Usypianie dziecka sprawia Ci problem? Nie tylko Tobie! Dzieci często płaczą, kiedy pora na sen, więc usypianie ich może stanowić nie lada wyzwanie.

Problemy z zasypianiem mogą być spowodowane głodem, mokrą pieluszką, kolką, gazami czy chorobą. Nie zawsze uda Ci się rozpoznać, dlaczego Twój maluszek ma problemy ze snem.

9 sposobów na usypianie dziecka

Warto mieć świadomość kroków, które możesz podjąć, aby uspokoić płacz dziecka i strategii, które możesz konsekwentnie stosować, aby uspokoić malucha przed porą snu lub drzemki. Skorzystaj z poniższych wskazówek i zobacz, co sprawdza się w Waszym przypadku.

1. Upewnij się, że dziecku jest wygodnie

Zanim położysz dziecko do łóżeczka, sprawdź, czy nie potrzebuje zmiany pieluszki albo czy nie jest głodne. Upewnij się, że jest ubrane ciepło, ale nie za ciepło oraz sprawdź, czy w pokoju jest odpowiednia temperatura. Wyłącz światło i zasłoń zasłony. Możesz zostawić nocną lampkę, aby nie było kompletnie ciemno. Włącz spokojną muzykę lub szum, jeśli to uspokaja Twoje dziecko.

2. Otul swojego maluszka

Często noworodki i małe dzieci zasypiają szybciej i śpią dłużej, kiedy są otulone. Noworodki nie mają rozwiniętych zdolności motorycznych i często poruszają rączkami i nóżkami we śnie, co może powodować wybudzanie. Zawijanie dziecka w kocyk może być dobrym rozwiązaniem — daje dziecku poczucie komfortu i bezpieczeństwa, zabezpieczając jego nóżki i rączki. Otulanie dziecka kocykiem — wskazówki Użyj lekkiego, bawełnianego kocyka lub śpiworka, żeby Twój maluszek się nie przegrzewał. Pamiętaj, żeby zostawić wystarczająco miejsca, by dziecko mogło poruszać bioderkami i nóżkami. Owijanie go zbyt ciasno może powodować późniejsze problemy z bioderkami. Zobacz, jak otulać dziecko w naszym przewodniku krok po kroku. Nie owijaj dziecka, gdy samo próbuje się obracać. Najczęściej dzieje się to w okolicach drugiego miesiąca życia lub nieco później.

3. Ustal harmonogram snu

Trzymanie się harmonogramu potrafi zdziałać cuda. Maluszki uwielbiają stabilność i rutynę. Usypianie dziecka o stałej godzinie będzie o wiele łatwiejsze, kiedy będzie ono śpiące. Według ekspertów powinniśmy zacząć przyzwyczajać dziecko do rutyny, kiedy skończy 6 tygodni. Pamiętaj jednak, że mogą minąć miesiące, zanim maluszek faktycznie będzie trzymał się harmonogramu. Tutaj dowiesz się więcej o cyklach snu niemowlaka. Są one dość nieprzewidywalne, więc próby ustalania rutyny mogą być bezowocne. Kiedy Twój maluszek będzie gotowy, możesz zacząć próbować stworzyć rutynę, kładąc go do łóżeczka na drzemkę i na noc, kiedy jeszcze nie śpi, ale już jest senny. Im więcej dziecko zasypia w łóżeczku, a nie na przykład na Twoich rękach, tym łatwiejszy będzie dla niego proces zasypiania według ustalonego harmonogramu Obserwowanie snu maluszka i pojawiających się wzorców może również pomóc w ustaleniu przewidywalnego harmonogramu. Możesz zapisywać wszystko w notatniku, w telefonie lub w specjalnej aplikacji.

4. Okazuj dziecku dużo uwagi w ciągu dnia

Według ekspertów dziecko jest spokojniejsze i czuje się bezpieczniej, gdy okazujemy mu wystarczającą ilość uwagi w ciągu dnia. To go nie rozpuści. Przytul je, baw się z nim i mów do niego. Gdy Twoje maleństwo napełni się miłością i uwagą w czasie, gdy nie śpi, będzie mu później łatwiej się uspokoić i zasnąć. Jedynymi wyjątkami są karmienia w środku nocy oraz zmiany pieluszek. Postaraj się, by robić to sprawnie, po cichu, tak by dziecko czuło się znudzone i nauczyło się kojarzyć noc ze snem, a dzień z mnóstwem ekscytujących rzeczy.

5. Ustal rutynę przed snem

Już w wieku od 6. do 8. tygodnia życia możesz ustanawiać uspokajającą rutynę przed snem ze swoim maluchem. Twoja rutyna może być taka, jak lubisz, jednak pamiętaj o dwóch ważnych kwestiach: Rutyna powinna być uspokajająca i relaksująca, więc staraj się unikać stymulujących aktywności. Ostatnia część rutyny, trwająca przynajmniej 10 minut, powinna odbywać się w pokoju, w którym maluszek będzie spać. To pomoże dziecku powiązać sypialnię z pozytywnymi, spokojnymi czynnościami i wartościowym spędzaniem czasu z rodzicem przed zaśnięciem. Celem rutyny jest wyciszenie dziecka i zasygnalizowanie mu, że nadchodzi pora snu.

Oto lista czynności, które możesz uwzględnić w swojej rutynie przed snem:

  • Ciepła kąpiel

  • Masaż dziecka

  • Przebranie dziecka w piżamkę

  • Mycie zębów

  • Kołysanie się na bujanym fotelu

  • Przyciemnienie świateł w pokoju (przyda Ci się nocna lampka)

  • Czytanie książek

  • Śpiewanie kołysanek

  • Słuchanie spokojnej muzyki lub szumu (wiatraka, czy misia szumisia) jeśli to uspokaja Twoje dziecko

  • Liczenie do 10 (usunięty przecinek) albo śpiewanie (ze starszymi dziećmi)

  • Uścisk i pocałunek na dobranoc

  • Otulanie kocykiem (niemowlaków)

6. Ułóż maluszka w łóżeczku, kiedy już jest senny, ale jeszcze nie śpi

Pomoże mu to stworzyć pozytywne skojarzenia i powiązać łóżeczko ze snem. To właśnie dlatego, jeśli dziecko zasypia na Twoich ramionach, ma później problemy z zasypianiem w łóżeczku. Nie powinno to być częścią rutyny. Może się zdarzyć, że Twoje dziecko będzie płakać, dopóki go nie podniesiesz, gdy obudzi się w nocy, ponieważ będzie przyzwyczajone do zasypiania właśnie w taki sposób.

Aby wiedzieć, kiedy nadszedł czas na ułożenie dziecka w łóżeczku, zwróć uwagę na oznaki nadchodzącego snu, takie jak:

  • Opadające powieki,

  • Pocieranie oczu,

  • Grymaszenie.

7. Podaj dziecku smoczek

Badania wykazały, że smoczek może pomóc uspokoić dziecko w nocy i zmniejszyć ryzyko wystąpienia zespołu nagłej śmierci niemowląt (SIDS). Jeśli karmisz piersią, poczekaj aż dziecko skończy 3-4 tygodnie zanim dasz mu smoczek. Jeśli podczas snu smoczek wypadnie dziecku z buzi, nie ma potrzeby wkładać go z powrotem. Ssanie koniuszka czystego palca również może przynieść dziecku ukojenie. Nie dawaj jednak swojemu maluszkowi butelki z mlekiem ani mleka matki do zasypiania. Mleko może gromadzić się w jego ustach i prowadzić do próchnicy i infekcji ucha.

8. Działaj zgodnie z preferencjami dziecka

Chociaż może nie brzmi to zbyt atrakcyjnie, przystosowanie się do rytmu dziecka, niezależnie od tego czy jest nocnym markiem, czy rannym ptaszkiem, może faktycznie zadziałać. Zastanów się nad dostosowaniem harmonogramu snu Twojego dziecka tak, aby wykorzystać czas, kiedy naturalnie czuje się bardziej śpiące. Dzięki temu dziecko będzie mogło spać wtedy, kiedy faktycznie jest śpiące, a nie wtedy, kiedy jest zmuszane do zaśnięcia, podczas gdy nie jest ani trochę zmęczone.

9. Zachowaj odpowiednią uważność na potrzeby dziecka w nocy

Spróbuj nie wstawać od razu do dziecka, kiedy grymasi i budzi się w środku nocy. Daj mu szansę na uspokojenie się i zaśnięcie samemu. (Przeczytaj o treningu snu dziecka, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat.) Jeśli płacz nie ustaje, możliwe, że potrzebna będzie zmiana pieluszki lub karmienie. W takich przypadkach wstań i zadbaj o potrzeby maluszka, ale zrób to cicho, nie zapalając światła w sypialni. Zachowaj spokój i ciszę. Po zmianie pieluszki czy nakarmieniu, ułóż dziecko z powrotem w łóżeczku. Jeśli wydaje Ci się, że dziecko jest markotne przez chorobę, sprawdź czy ma gorączkę lub inne objawy choroby i skonsultuj się z lekarzem, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Jak uśpić niemowlę - podsumowanie

Chwile, w których Twój maluszek nie zasypia, mimo (usunięty przecinek) że robisz wszystko co w Twojej mocy, mogą być bardzo ciężkie. Nasze wskazówki mogą pomóc Ci w usypianiu dziecka oraz ustalaniu rutyny snu. Spróbuj wprowadzić wyciszającą rutynę przed snem, dostosuj pory snu i drzemki tak, by pokrywały się z czasem, kiedy dziecko i tak jest naturalnie zmęczone. Poświęcaj maluszkowi dużo uwagi i okazuj mu miłość w ciągu dnia. To wszystko może sprawić, że usypianie dziecka będzie łatwiejsze. Nie poddawaj się! Usypianie dziecka to nie lada wyzwanie, ale z pewnością, zanim się zorientujesz, Twoje dziecko będzie spać jak suseł (a przy odrobinie szczęścia Ty też będziesz więcej spać!).

Trzymaj się ustalonej praktyki

Regularna pora snu i standardowa praktyka usypiania wieczorem to klucz do ustalenia rytmu snu. Jeżeli pora, miejsce lub rutyna zmieniają się cały czas, może zakraść się niepokój i dezorientacja. Chociaż niektóre dzieci mają większą regularność od innych, wszystkie czerpią korzyści z ustalonego zwyczaju związanego ze snem.

Usypianie

Dobry zwyczaj związany ze snem może obejmować kąpiel, czas na przytulanie, bajkę lub śpiewanie oraz kładzenie delikatnie na plecach do snu. Wyrobienie u noworodka dobrego zwyczaju usypiania tworzy podstawę zdrowego przyzwyczajenia związanego z przygotowaniem do położenia się na noc w starszym wieku.

Kwestia oddzielenia

Położenie noworodka do snu wiąże się z odłączeniem się od dziecka, szczególnie jeżeli spędzacie ze sobą cały dzień. Jako rodzice, musimy rozpoznać i poradzić sobie z własnymi trudnymi problemami dotyczącymi rozłączenia, zanim przystąpimy do rozwiązania jakichkolwiek obaw dzieci.