sleep3

Jak uśpić niemowlę?

Oczekujesz dziecka i już zastanawiasz się jak będą wyglądać Wasze noce po porodzie? A może masz malucha, który buntuje się przed snem, często się wybudza i nie wiesz co mogłoby poprawić komfort jego snu? Wystarczy zastosować się do kilku prostych rad, aby ułatwić dziecku zasypianie i umożliwić spokojny, bezpieczny sen.

Są maluchy, które od urodzenia można nazywać śpiochami, jednak wiele noworodków
i niemowląt miewa z zasypianiem spore problemy. Dlaczego? Przyczyny mogą być różne - od bólu brzuszka, czy innego dyskomfortu, poprzez nieodpowiednio przygotowane środowisko do spania, aż po problem, który wynikać może z faktu, że zasypianie to dla dzieci nowa umiejętność - nie zawsze tak łatwa do opanowania.

W najmłodszym wieku - do około 3/4 miesiąca życia – powinniśmy koniecznie zadbać o to, żeby zasypiający maluch był najedzony. Nie musi oznaczać to, że dziecko powinno zasypiać przy piersi lub w trakcie jedzenia mleka z butelki. Warto jednak pamiętać, aby przed zaśnięciem podać maluchowi odpowiednią dla niego porcję jedzenia.

Jeśli dziecko, mimo pełnego brzuszka, ciągle ma problem z zaśnięciem dobrze sprawdza się odwzorowywanie warunków z łona mamy, czyli środowiska, w którym malec komfortowo spędził ostatnie 9 miesięcy. W brzuszku mamy było ciemno, ciasno – zwłaszcza w końcowym okresie ciąży, a  dziecko słyszało szum wód płodowych oraz pracę narządów wewnętrznych. Dodatkowo, kiedy mama chodziła, przyjemnie bujało. Pamiętając, że to właśnie w tych warunkach maluch czuł się najbezpieczniej warto postarać się odwzorować podobne środowisko i tym samym pomóc mu zasnąć. Aby w możliwie najlepszy sposób odtworzyć warunki płodowe warto:   

  • Otulać – czyli ciasno spowić Maluszka otulaczem, większą pieluszką czy cienkim bawełnianym kocykiem. Rączki Maluszka powinny być unieruchomione (zwykle wzdłuż ciała lub na klatce piersiowej), żeby ich dynamiczne i nieskoordynowane ruchy, występujące zwłaszcza w pierwszych miesiącach życia, nie wybudzały dziecka. Otulenie, aby spełniało swoją funkcję, musi być ciasne.
  • Uspokajać dziecko dźwiękiem – maluchy najlepiej reagują na krótkie odgłosy szumienia „szszsz” szeptane im do ucha przez opiekuna. Idealnie sprawdzi się także wszystko co wywołuje podobny dźwięk – od sprzętu AGD, takiego jak suszarka czy odkurzacz, poprzez dedykowane dzieciom aplikacje na telefon, które imitują szumiące dźwięki, aż po specjalnie do tego stworzone zabawki szumiące.
  • Usypiać malucha w ciemnym pomieszczeniu - już kilka tygodni po urodzeniu dzieci zaczynają reagować na zaciemnione pomieszczenie większą chęcią do spania. Fizjologia ludzka i procesy zachodzące w naszym organizmie sprawiają, że już przy niewielkim zaciemnieniu organizm produkuje więcej odpowiedzialnej za dobry sen melatoniny. Warto zatem zaciemniać pomieszczenie, zarówno na noc, jak i na drzemki w ciągu dnia.

     

  • Otulanie, jak i szuszanie maluchowi sprzyja dobrej higienie snu, a co ważne nie buduje żadnych niepożądanych nawyków. Już od pierwszych dni maluszka w domu, warto próbować go usypiać w jego łóżeczku czy kołysce. Może okazać się, że nie będzie protestował, a my dzięki temu unikniemy problemu odkładania śpiącego dziecka i ryzyka jego wybudzenia. Niektóre niemowlęta jednak, ze względu na swój temperament lub po prostu gorszy moment w ciągu dnia czy tygodnia, mogą mieć ciągle problem z zaśnięciem. W chwilach większego rozdrażnienia warto malucha uspokajać  m.in. poprzez:

  • Podawanie dziecku czegoś do ssania –najlepiej pierś lub smoczek (lepiej smoczek niż butelkę z mlekiem). W tym wieku, mało które niemowlę potrafi samo chwycić smoczek, misia lub pieluszkę i ją zassać. Swoje paluszki dla uspokojenia też ssą dopiero starsze niemowlęta - dlatego tak ważna jest pomoc opiekuna przy zasypianiu.
  • Poklepywanie - kiedy maluch się denerwuje możemy go delikatnie i rytmicznie poklepać po pleckach lub po pupie, najlepiej w rytmie naśladującym bicie serca (jak w brzuchu mamy). Możemy też rytmiczne klepać materac, jeśli malec śpi w łóżeczku.
  • Bujanie – większość dzieci reaguje bardzo dobrze na połączenie kołysania z delikatnym bujaniem. Bujać możemy malucha na różne sposoby: delikatnie kołysząc na rękach w pozycji pionowej lub poziomej (w zależności od preferencji dziecka) lub spacerując wózkiem. Czasem pomaga usypianie w chuście lub nosidle (dostosowanym dla noworodków) np. podczas spaceru czy zajmowania się starszym rodzeństwem. Bujać dziecko w domu można też siedząc na dużej piłce do ćwiczeń.

     

    Kiedy maluch zaśnie i śpi głębokim snem (często dopiero po około 15-20 minutach od momentu zaśnięcia), można go delikatnie odłożyć do łóżeczka czy kołyski. Jeśli dziecko obudzi się po zaledwie 20-30 minutach snu, warto spróbować jeszcze raz pomóc mu zasnąć - większość maluchów przebudza się w trakcie drzemek, bo nie umie spać dłużej, co nie oznacza, że tego nie potrzebuje.

    Z wiekiem niektóre z powyższych sposobów mogą się nie sprawdzać, ponieważ dziecko staje się coraz bardziej świadome otoczenia i trudno mu zasnąć, jeśli nie przygotujemy go do tego odpowiednio. U niemowlęcia powyżej 4/5 miesiąca życia można próbować wprowadzać dodatkowe elementy, które pozwolą mu sprawnie zasnąć. Te elementy to:


  • Stosowanie rytuałów przed snem, czyli kilku czynności zawsze wykonywanych i powtarzanych przed snem, jak np. zmiana pieluszki, zaciemnienie okien, zaśpiewanie kołysanki czy przebranie w piżamkę.
  • Odpowiednie wyciszenie malucha przed snem - warto nawet godzinę wcześniej zrezygnować z nadmiernej stymulacji wizualnej (kolorowe książeczki czy karuzela), dźwiękowej (głośne otoczenie) oraz intensywnych zabaw rozbudzających dziecko.
  • Stosowanie rekwizytów kojarzących się ze snem - takich jak śpiworek lub ulubiona przytulanka.
  • Kładzenie malca codziennie o podobnych porach spania - zegar biologiczny dzieci jest bardzo pomocny i kładzenie ich do snu lub na drzemkę o podobnych porach często ułatwia im zaśnięcie.

Napisane przez
SleepConcept

Może Cię zainteresować również: