Czego nie powinnaś jeść w ciąży

Czego nie jeść w ciąży

3 odsłony
29.10.19
Czas czytania w minutach: 3

Dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych jest ważne, ale powinnaś również wiedzieć, jakich produktów należy unikać w ciąży. Przyszłe mamy często mają wątpliwości, co mogą jeść, a czego powinny unikać. Czy mogę jeść krewetki? Czy sushi jest szkodliwe dla kobiet w ciąży? Odpowiedzi na wszystkie swoje pytania znajdziesz w tym przewodniku na temat produktów spożywczych, które powinnaś odstawić lub spożywać z umiarem.

Czy spożywanie alkoholu i kofeiny w ciąży jest bezpieczne?

W czasie ciąży możesz nie tylko szukać informacji na temat pokarmów — i ewentualnych zagrożeń — ale także zastanawiać się, czy powinnaś sobie odmawiać filiżanki kawy lub martwić się tym, że piłaś alkohol w pierwszych tygodniach, zanim dowiedziałaś się o ciąży.

Najlepiej całkowicie unikać alkoholu w ciąży, ponieważ jego spożywanie może zwiększać ryzyko poronienia i wewnątrzmacicznego obumarcia płodu, a nadużywanie — prowadzić do alkoholowego zespołu płodowego. Najbezpieczniej jest zrezygnować z lampki wina, gdy już wiesz o ciąży. Ale co zrobić w przypadku gdy piłaś alkohol, nie wiedząc, że spodziewasz się dziecka?

Mimo że żadna ilość alkoholu nie jest bezpieczna w czasie ciąży, jeśli od czasu do czasu wypiłaś piwo lub kieliszek wina, zanim dowiedziałaś się o ciąży, jest mało prawdopodobne, aby zaszkodziło to Tobie lub dziecku. Jednak do końca ciąży nie spożywaj żadnego alkoholu. Jeśli nadal masz obawy, porozmawiaj ze swoim lekarzem.

Jeśli chodzi o picie kawy, małe dawki kofeiny są dozwolone. Większość specjalistów zgadza się, że nieprzekraczanie dawki 200 mg na dobę (czyli jednego kubka kawy o pojemności 340 ml) jest bezpieczne. 200 mg kofeiny znajduje się także w 4 filiżankach (ok. 220 ml każda) parzonej czarnej herbaty, 6 filiżankach parzonej zielonej herbaty lub 4 szklankach napoju typu cola.

W razie wątpliwości porozmawiaj z lekarzem.

Czy mogę pić herbaty ziołowe?

Próbując ograniczyć spożycie kofeiny, możesz mieć ochotę na filiżankę ziołowej herbaty. Ze względu na nieliczne dane na temat wpływu spożywania niektórych ziół na rozwój dziecka, najbezpieczniej jest unikać herbat ziołowych do momentu uzyskania zgody lekarza — nawet w przypadku herbat ziołowych sprzedawanych jako bezpieczne dla kobiet w ciąży.

Czy mogę jeść mięso, drób, wędliny i pasztety?

Organizm kobiety w ciąży jest bardziej podatny na bakterie i zakażenia. Jedną z chorób przenoszonych przez żywność, na którą często zapadają kobiety w ciąży, jest listerioza. Choroba wywoływana przez bakterie w żywności może prowadzić do poronienia, wewnątrzmacicznego obumarcia płodu lub przedwczesnego porodu. Listeriozy można uniknąć, nie jedząc takich potraw, jak hot dogi, wędliny i mięsa oraz pasztety.

Jeśli masz ochotę na wędliny, pamiętaj, aby najpierw je mocno podgrzać. Natomiast w przypadku pasztetów wybieraj puszki lub produkty pasteryzowane.

Mięso i drób to ważna część zdrowej i pożywnej diety ciążowej, jednak przed jedzeniem upewnij się, że są dokładnie ugotowane. Dla pewności możesz użyć termometru do mięs.

Czy mogę spożywać ser, mleko i jaja?

Dieta ciążowa

Niskotłuszczowe produkty mleczne, takie jak odtłuszczone mleko, ser mozzarella i twaróg, są ważną częścią zdrowej diety w ciąży, ale w tym okresie należy unikać niepasteryzowanego mleka i zrobionych z niego serów. Mogą one wywołać choroby przenoszone drogą pokarmową, takie jak listerioza. Na wszelki wypadek nie spożywaj serów z niepasteryzowanego mleka, takich jak ser brie, feta, queso blanco, queso fresco i sery niebieskie.

Podobnie jak nabiał, jaja również są bardzo pożywne, ale należy unikać spożywania ich w formie surowej lub na miękko. Surowe jaja mogą być zanieczyszczone szkodliwymi bakteriami, które z kolei mogą być niebezpieczne dla każdego, a szczególnie dla kobiet w ciąży.

Najlepiej unikać potraw przyrządzanych z surowych lub częściowo ugotowanych jaj, takich jak surowe ciasto, domowej roboty sos holenderski, sos cezar i kogel mogel.

Czy dieta ciążowa może zawierać ryby?

Owoce morza są idealne dla kobiet w ciąży, ale pamiętaj, aby zwracać uwagę na rodzaj i pochodzenie ryb. Owoce morza o dużej zawartości rtęci (patrz lista poniżej) mogą być niebezpieczne dla rozwijającego się układu nerwowego dziecka, dlatego ważne jest, aby unikać starszych, większych ryb, które mogą zawierać większe ilości tego pierwiastka.

Surowe ryby i skorupiaki niosą ze sobą zwiększone ryzyko występowania szkodliwych bakterii. Zatem, czy kobietom w ciąży wolno jeść sushi? Mimo że na pierwszy rzut oka może wydawać się, że nie jest do dobry pomysł, dostępne są bezpieczne alternatywy, np. sushi z warzywami lub gotowaną rybą. Możesz również skusić się na smażone krewetki w cieście tempura.

Na wszelki wypadek najlepiej unikać:

  • mięsa rekina
  • włócznika
  • makreli królewskiej
  • płytecznika
  • surowych ryb
  • surowych ostryg, małży i przegrzebków
  • nieugotowanych i przechowywanych w lodówce owoców morza.

Przygotowując ryby i skorupiaki, pamiętaj o poniższych wskazówkach:

  • Ryby gotuj, aż mięso osiągnie temperaturę 63°C (do momentu gdy łuski stracą połysk).
  • Krewetki, homary i przegrzebki gotuj, aż zmienią kolor na mlecznobiały.
  • Muszle, małże i ostrygi gotuj do otwarcia muszli. Zamknięte muszle wyrzuć.

Czy muszę uważać, jedząc warzywa i owoce?

Warzywa i owoce w ciąży

Owoce i warzywa są ważnym elementem zbilansowanej diety ciążowej, ale należy je myć, aby usunąć wszelkie szkodliwe bakterie.

Większość owoców i warzyw jest bezpieczna, jeśli zostały odpowiednio umyte, jednak surowe kiełki zwiększają ryzyko wystąpienia chorób przenoszonych przez żywność. W przeciwieństwie do innych świeżych warzyw i owoców, kiełki uprawia się w wilgotnych i ciepłych warunkach, które są idealne do rozwoju bakterii, takich jak salmonella, listeria i E. coli. Najbezpieczniej jest unikać surowych kiełków lucerny, koniczyny, rzodkiewki i fasoli mung.

Jeśli chcesz jeść kiełki, pamiętaj, aby je dokładnie ugotować.

Unikanie niektórych produktów, surowych mięs, ryb i jaj jest ważne, ale nie należy zapominać o stosowaniu zdrowej diety ciążowej, aby dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Więcej informacji na temat pokarmów, które powinnaś jeść w czasie ciąży znajdziesz tutaj.

Sprawdź wszystkie źródła

Może Cię zainteresować również: