Kwas foliowy w ciąży

Kwas foliowy podczas ciąży: często zadawane pytania

1
29.10.19
Czas czytania w minutach: 2

Na pewno słyszałaś, że kwas foliowy jest podstawową witaminą w czasie ciąży, ale możesz się zastanawiać, czym ona jest, dlaczego jest ważna dla przyszłych mam i ile należy jej przyjmować. Przeczytaj nasze często zadawane pytania dotyczące kwasu foliowego i dowiedz się więcej!

Czym jest kwas foliowy?

Witamina B-9, bardziej znana jako folian lub kwas foliowy (syntetyczna forma folianu), stymuluje produkcję krwinek czerwonych, które pomagają dostarczać tlen z płuc do pozostałych narządów. Wspiera również prawidłowy rozwój i funkcjonowanie komórek. Kwas foliowy jest potrzebny każdemu, ale witamina ta ma szczególne znaczenie dla kobiet planujących dziecko i w trakcie ciąży.

Dlaczego kwas foliowy jest ważny podczas ciąży?

Kwas foliowy pomaga zapobiegać wadom wrodzonym mózgu lub kręgosłupa. Struktury te powstają z cewy nerwowej dziecka we wczesnym okresie ciąży, dlatego tak ważne jest, aby w pierwszym trymestrze dostarczać organizmowi wystarczającą ilość kwasu foliowego podczas ciąży. Niektóre badania wskazują, że substancja ta pomaga również chronić przed wadami serca i innymi wadami wrodzonymi, takimi jak rozszczep wargi i podniebienia.

W jakich produktach znajdę kwas foliowy?

Kwas foliowy w naturalnej postaci znajdziesz w następujących produktach:

  • zielone warzywa liściaste, takie jak szpinak czy sałata rzymska,
  • brokuły,
  • szparagi,
  • soczewica, czarna fasola, groch i fasola szparagowa,
  • orzechy, w tym orzeszki ziemne,
  • owoce cytrusowe, takie jak pomarańcze, cytryny i grejpfruty,
  • banany,
  • melony,
  • truskawki.

Kwas foliowy znajduje się również w produktach wzbogaconych, takich jak płatki śniadaniowe, chleb, biały ryż i makaron. Aby upewnić się, że żywność została wzbogacona kwasem foliowym, sprawdzaj etykiety.

Czy powinnam przyjmować suplement diety z kwasem foliowym?

Trudno jest dostarczyć organizmowi zalecaną ilość kwasu foliowego wyłącznie z pożywienia. Jeśli jesteś w ciąży lub starasz się o dziecko, możesz zapewnić odpowiednią dawkę, przyjmując codziennie suplement witaminowy lub witaminy prenatalne, które zawierają kwas foliowy.

Kiedy powinnam zacząć przyjmować kwas foliowy?

W pierwszym miesiącu możesz nawet nie wiedzieć, że jesteś w ciąży, dlatego specjaliści zalecają kobietom suplementację kwasu foliowego codziennie, nawet jeśli nie są w ciąży. Jeśli dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży, a nie zażywałaś kwasu foliowego, nie martw się, po prostu jak najszybciej zacznij przyjmować go w postaci suplementu diety.

Jakiej dawki kwasu foliowego potrzebuję?

Dobowa dawka kwasu foliowego dla osób dorosłych wynosi 400 mikrogramów, ale kobiety w ciąży lub starające się o dziecko potrzebują od 400 do 800 mikrogramów dziennie ze wszystkich źródeł, w tym zbilansowanej diety. Jeśli stosujesz zróżnicowaną dietę z dużą ilością zielonych warzyw liściastych, owoców i roślin strączkowych, wystarczy Ci dodatkowe 400 mikrogramów kwasu foliowego w postaci suplementu diety lub kompleksu witamin prenatalnych. Jeżeli byłaś w ciąży, w której stwierdzono wadę cewy nerwowej, lub stosujesz określone leki, możesz potrzebować większej dawki. Porozmawiaj z lekarzem, jeżeli nie jesteś pewna, ile kwasu foliowego powinnaś przyjmować.

Jakie są objawy niedokrwistości spowodowanej niedoborem kwasu foliowego?

Niedobór kwasu foliowego jest rzadkością, ponieważ wiele produktów spożywczych jest wzbogaconych tym składnikiem, a każdy, kto stosuje zbilansowaną dietę, powinien dostarczać organizmowi wystarczającą ilość kwasu foliowego. Niemniej niedobór kwasu foliowego może prowadzić do niedokrwistości i wywoływać takie objawy, jak brak energii, bladość skóry, zmniejszony apetyt, biegunka, rozdrażnienie, czy też gładki, wrażliwy język.

Objawy te możesz również odczuwać w przypadku niedoboru witaminy B12 lub żelaza, więc skonsultuj się ze swoim lekarzem, aby sprawdzić przyczynę.

Co powoduje niedobór kwasu foliowego podczas ciąży?

Kwas foliowy jest obecny w wielu produktach spożywczych, zarówno w naturalnej postaci, jak i w żywności wzbogacanej, dlatego jego niedobór jest rzadkim zjawiskiem. Możesz jednak być narażona na ryzyko niedoboru, w przypadku gdy:

  • stosujesz dietę ubogą w kwas foliowy,
  • nie przyswajasz kwasu foliowego z powodu choroby jelita cienkiego, na przykład celiakii,
  • pijesz zbyt dużo alkoholu, który może zakłócać przyswajanie kwasu foliowego,
  • zażywasz leki, które zaburzają przyswajanie, np. leki przeciwpadaczkowe.

Kobiety w ciąży lub karmiące piersią potrzebują więcej kwasu foliowego niż zwykle. Skontaktuj się z lekarzem, aby upewnić się, że przyjmujesz właściwą ilość tej witaminy.

Kwas foliowy jest tylko jednym z wielu ważnych składników odżywczych, których potrzebujesz w czasie ciąży lub gdy planujesz w nią zajść. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o odżywianiu w ciąży, przeczytaj nasz artykuł na temat zdrowej diety, dzięki czemu zapewnisz sobie i maluszkowi potrzebne składniki odżywcze.

Sprawdź wszystkie źródła

Może Cię zainteresować również: