Kobieta w ciąży stojąca na wadze

Ile powinnam przybrać na wadze podczas ciąży?

1
31.10.19
Czas czytania w minutach: 2

Podczas 40 tygodni ciąży to powiększający się brzuch i rosnące w nim dziecko są w głównej mierze przyczyną dodatkowych kilogramów, choć zupełnie normalne i zdrowe jest przybranie na wadze kilku kilogramów ponadto. Jeśli chodzi o konkretną ilość kilogramów przybranych podczas ciąży, nie ma uniwersalnych wyznaczników, gdyż zależy to od budowy ciała, od wagi początkowej i innych czynników – jak na przykład od tego, czy jest to ciąża pojedyncza czy mnoga. Przeczytaj dalszą część naszego artykułu, by dowiedzieć się więcej na temat przybierania na wadze w ciąży i tego, co jest zdrowe zarówno dla Ciebie jak i dla Twojego maleństwa.

Co uznaje się za prawidłową wagę w ciąży?

Nie ma dwóch takich samych przyszłych mam, dlatego też zalecany przyrost wagi zależy głównie od Twojej wagi i BMI sprzed ciąży.

Czym jest BMI? Jest to skrót od angielskich słów „body mass index”, czyli wskaźnik masy ciała, obliczany poprzez dzielenie masy ciała wyrażonej w kilogramach poprzez kwadrat wzrostu wyrażonego w metrach. W większości przypadków BMI pozwala na orientacyjną ocenę ilości tkanki tłuszczowej.

Jeśli chodzi o prawidłowy przyrost wagi w ciąży, generalna zasada jest taka, że więcej przytyć powinny kobiety o niskim BMI. Jeśli nie jesteś pewna, jaka waga w ciąży byłaby odpowiednia i zdrowa w Twoim przypadku, skonsultuj się ze swoim lekarzem.

Stopniowe przybieranie na wadze

Oprzyj się pokusie, by „jeść za dwoje” podczas ciąży, gdyż ważne jest, by przyrost wagi następował stopniowo. Podczas pierwszego trymestru Twoje ciało właściwie wcale nie potrzebuje dodatkowych kalorii dla prawidłowego rozwoju dziecka. Poza tym, biorąc pod uwagę, że mogą dokuczać Ci poranne mdłości, przybieranie na wadze podczas pierwszych miesięcy ciąży może być całkiem trudne. Wraz z rozwojem ciąży, w drugim i trzecim trymestrze, przyrost wagi powinien być ciągły i równomierny.

Poniżej znajdziesz orientacyjną rozpiskę odnośnie ilości dodatkowych kalorii potrzebnych do zdrowego przybierania na wadze w ciąży, z podziałem na trymestry:

  • Pierwszy trymestr: Dodatkowe kalorie nie są potrzebne.
  • Drugi trymestr: Około 340 dodatkowych kalorii na dzień.
  • Trzeci trymestr: Około 450 dodatkowych kalorii na dzień.

Powyższe obliczenia oparte są na średnim dziennym zapotrzebowaniu energetycznym, które wynosi 2000 kalorii. Pamiętaj, że te zalecenia mogą się różnić w zależności od Twojego BMI i innych czynników, takich jak ciąża mnoga.

Nie ma potrzeby byś przyjmowała większą ilość kalorii, jeśli nie odczuwasz głodu. Zamiast tego, postępuj zgodnie z tym, co podpowiada Ci Twój organizm. Stosuj zbalansowaną dietę ciążową o odpowiednich wartościach odżywczych, a jeśli nie masz pewności co do swojego zapotrzebowania na kalorie, skonsultuj się ze swoim lekarzem.

Podczas ciąży nie odchudzaj się, ale staraj się kontrolować ilość spożywanych kalorii. Zapewnij swojemu organizmowi odpowiednią dawkę zdrowych i odżywczych posiłków – rosnące w Twoim brzuchu dziecko na pewno nie potrzebuje do prawidłowego rozwoju podwójnej porcji lodów i czekolady.

Jeśli masz nadwagę lub niedowagę, Twój lekarz może udzielić Ci wskazówek dietetycznych, żebyście wraz z Twoim maluszkiem pozostali zdrowi podczas całej ciąży.

Skąd biorą się dodatkowe kilogramy w ciąży?

Nie wszystkie dodatkowe kilogramy przybrane podczas ciąży przemieniają się w tkankę tłuszczową. Przeciętna waga urodzeniowa noworodka to około 3-3,5 kg, co stanowi znaczną część przeciętnej nadwyżki kilogramów. Niektóre spośród innych elementów przyczyniających się do wzrostu wagi w ciąży to:

  • Większa macica (1 kg)
  • Łożysko (0,7 kg)
  • Płyn owodniowy (1 kg)
  • Większe piersi (0,5–1,5 kg)
  • Zwiększona objętość krwi (1,4–1,8 kg)
  • Zwiększona objętość płynów ustrojowych (0.7–1,4 kg)
  • Dodatkowe zasoby tłuszczu (2,7 –3,6 kg)

Większości dodatkowych kilogramów pozbędziesz się, gdy Twoje dziecko przyjdzie na świat, ale będziesz potrzebować trochę dodatkowych zasobów tkanki tłuszczowej, która stanowić będzie zapas niezbędny do karmienia piersią.

To co najważniejsze podczas ciąży, to niewątpliwie zdrowie Twoje i Twojego maleństwa. Niezależnie od Twojej wagi początkowej, najlepsze co możesz zrobić, to dołożyć wszelkich starań, by Twoje posiłki dostarczały wszystkich niezbędnych składników odżywczych dla Ciebie i Twojego maluszka. Każda mama jest inna, dlatego wsłuchaj się w swój organizm i nie obawiaj się poprosić o pomoc swojego lekarza, który z pewnością doradzi Ci, jaka waga w ciąży jest dla Ciebie idealna.

Sprawdź wszystkie źródła

Może Cię zainteresować również: