4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 2 3

18. tydzień ciąży: Rozwój dziecka

Wyjątkowe wzory. W tym tygodniu u maleństwa rozwija się jego niepowtarzalna cecha: linie papilarne. Poduszeczki tłuszczu powstające na opuszkach palców u rąk i stóp wytworzą jedyne w swoim rodzaju zawijasy.

Przygotowanie do trawienia. Rozwijający się układ pokarmowy dziecka już od kilku tygodni jest w fazie testowej. Maluch połyka płyn owodniowy, który następnie przechodzi przez żołądek i jelita. Płyn ten łączy się z obumarłymi komórkami i wydzielinami w jelitach, tworząc smółkę. Smółka jest czarną, smolistą substancją, którą dostrzeżesz podczas pierwszego przewijania.

Uszy do góry. Około 18. tygodnia ciąży uszy dziecka zaczynają odstawać od główki i mogą nawet rejestrować dźwięki.

Pęcherzyk żółciowy w akcji. Twoje dziecko potrzebuje żółci, aby trawić składniki odżywcze, dlatego w 18. tygodniu ciąży zaczyna pracować pęcherzyk żółciowy.

Jak duże jest dziecko w 18. tygodniu ciąży?

W 18. tygodniu ciąży Twoje maleństwo jest wielkości słodkiego ziemniaka — mierzy około 14 cm od czubka głowy do najniżej położonej części miednicy i waży około 200 gramów.

18. tydzień ciąży

Ciało mamy w 18. tygodniu ciąży

Jeśli jest to Twoja pierwsza ciąża, już wkrótce możesz poczuć pierwsze ruchy dziecka w brzuchu. To przyjemne uczucie przypomina delikatnie łaskotanie. W miarę jak maleństwo rośnie, jego ruchy stają się bardziej odczuwalne, a w kolejnych tygodniach mogą nawet przybrać formę kopnięć. Ponieważ każda mama jest inna, możesz poczuć te ruchy wcześniej (zwykle przy kolejnych ciążach) lub później. Dlatego jeśli nie wyczuwasz żadnych ruchów dziecka w 18. tygodniu ciąży, nie musisz się martwić.

Na tym etapie ciąży układ krążenia mamy przechodzi liczne zmiany: większa objętość krwi i rozszerzające się naczynia krwionośne mogą spowodować obniżenie ciśnienia tętniczego i w efekcie wywołać lekkie zawroty głowy (w przypadku gdy do głowy i górnej części ciała nie dopływa wystarczająca ilość krwi).

W okolicach 18. tygodnia ciąży możesz również zauważyć, że zwiększyły Ci się stopy. Jest to częściowo spowodowane opuchlizną wywo��aną zatrzymywaniem wody, zwaną obrzękiem, która może zacząć pojawiać się od drugiego trymestru. Hormon ciążowy relaksyna, który rozluźnia spojenie łonowe, aby ułatwić dziecku przejście przez kanał rodny, uelastycznia także więzadła w stopach, zwiększając ich rozmiar. Łagodzący wpływ na opuchliznę mają kąpiele stóp w chłodnej wodzie i wypoczynek z uniesionymi nogami; nie martw się — to świetna okazja, aby kupić nową parę butów!

18. tydzień ciąży: Objawy ciąży

  • Zawroty głowy. Twoje serce pracuje o 40–50 procent intensywniej niż przed ciążą. W połączeniu z naciskiem powiększającej się macicy na naczynia krwionośne, może to powodować sporadyczne omdlenia, szczególnie przy szybkim wstawaniu. Niski poziom cukru we krwi również może prowadzić do zamroczeń. Odpoczynek, leżenie na boku lub zjedzenie owocu pomoże na problemy z krążeniem i zawroty.
  • Delikatne ruchy. Większość kobiet po raz pierwszy wyczuwa ruchy dziecka pomiędzy 16. a 20. tygodniem. Twoje dziecko jest nadal malutkie, dlatego w 18. tygodniu ciąży jego ruchy mogą bardziej przypominać delikatne muskanie niż mocne kopnięcia.
  • Skurcze nóg. Około 18. tygodnia ciąży możesz zacząć odczuwać skurcze nóg, najczęściej w nocy. Postaraj się rozciągać mięśnie łydek przed snem i pić dużo wody. Ciepła kąpiel, gorący prysznic lub masaż też mogą pomóc.
  • Problemy z nosem. Nagły wzrost poziomu hormonów i objętości krwi podczas ciąży powoduje obrzęk błon śluzowych, przez co mogą pojawiać się krwawienia i nieżyt nosa.
  • Bóle pleców. Rosnący brzuch i zmiany hormonalne mogą powodować ból w dolnej części pleców.

18. tydzień ciąży: O czym warto pamiętać

  • Stosuj dietę bogatą w kwasy tłuszczowe omega-3. Dostarczanie składników odżywczych potrzebnych Tobie i dziecku jest bardzo ważne, a kwasy tłuszczowe omega-3 są nieodłącznym elementem zdrowej diety. Kwasy omega-3 wspomagają rozwój układu nerwowego maleństwa, a badania wskazują, że mogą poprawić także pracę układu odpornościowego i złagodzić objawy depresji. Wybieraj produkty bogate w ten składnik odżywczy, takie jako łosoś czy inne tłuste ryby. Kwasy omega-3 pochodzenia roślinnego znajdują się w siemieniu lnianym, brokułach i orzechach włoskich. Więcej informacji na temat odżywiania w ciąży znajdziesz w naszym poradniku.
  • Zwiększ liczbę zdrowych kalorii. Kobieta w ciąży potrzebuje więcej kalorii, aby wspomóc rozwój dziecka, ale nie oznacza to, że musisz dosłownie jeść za dwoje. W drugim trymestrze, oprócz dziennej dawki 2000 kalorii, wystarczy 300 dodatkowych kalorii — czyli mniej więcej kanapka i szklanka chudego mleka. Zobacz, jak najlepiej wzbogacić swoją dietę w wartościowe składniki.
  • Nie przejmuj się nadmiarem porad. Możesz zauważyć, że wszyscy — począwszy od teściowej po zupełnie obce osoby — będą oferować Ci porady dotyczące ciąży. Mimo że nieproszone opinie mogą być irytujące, staraj się traktować je z przymrużeniem oka. Nie musisz się nikomu tłumaczyć. Zwykłe „Dziękuję, będę pamiętać” powinno wystarczyć. Staraj się pamiętać, że ludzie chcą dobrze i cieszą się razem z Tobą! Może nawet niektóre porady okażą się przydatne.

18. tydzień ciąży: Spytaj swojego lekarza

  • Zapytaj lekarza o ruchy i ułożenie dziecka w 18. tygodniu ciąży.
  • Jeśli w 18. tygodniu ciąży nie miałaś jeszcze badania USG, poproś lekarza o wyznaczenie terminu.

18. tydzień ciąży: Lista kontrolna

Postaraj się jeść więcej pokarmów bogatych w kwasy omega-3.

Zacznij zbierać książeczki dla dzieci.

Zastanów się nad imieniem dla swojego maleństwa. Jeśli potrzebujesz inspiracji, skorzystaj z naszego Generatora imienia dla dziecka.

Zarejestruj się, aby otrzymywać cotygodniowe wskazówki dotyczące przebiegu ciąży.

18 tydzień ciąży: Your Checklist

Postaraj się jeść więcej pokarmów bogatych w kwasy omega-3.

Zacznij zbierać książeczki dla dzieci.

Zastanów się nad imieniem dla swojego maleństwa. Jeśli potrzebujesz inspiracji, skorzystaj z naszego Generatora imienia dla dziecka.

Zarejestruj się, aby otrzymywać cotygodniowe wskazówki dotyczące przebiegu ciąży.

Sign up for weekly pregnancy tips: