4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 2 3

W trzecim miesiącu ciąży rozpoczynasz trzeci trymestr, co oznacza wiele wspaniałych wieści.

Częste objawy ciąży w trzecim miesiącu ciąży

W trzecim miesiącu ciąży zauważysz, że niektóre objawy są całkiem przyjemne, podczas gdy inne — nieco mniej! Pamiętaj, że wszystkie objawy są normalnym zjawiskiem w czasie ciąży, ale niekoniecznie będziesz odczuwać je wszystkie.

  • Przyrost masy ciała
  • Wyższy poziom energii
  • Upławy (wydzielina z pochwy)
  • Żylaki
  • Pajączki
  • Zawroty głowy
  • Częste oddawanie moczu
  • Poczucie spokoju
  • Roztargnienie
  • Zmiany w pigmentacji skóry

Trzeci miesiąc ciąży: zmiany wewnętrzne i zewnętrzne

Rozwój płodu: W trzecim miesiącu ciąży zaczynają się kształtować narządy rodne dziecka i pojawia się odruch ssania. Trwa także rozwój sensoryczny: maluch zaczyna słyszeć stłumione dźwięki ze świata zewnętrznego i reagować na światło. Na skórze pojawiają się bardzo delikatne, miękkie włoski, nazywane lanugo, ale do czasu narodzin większość z nich zniknie.

Zmiany w Twoim ciele: Możliwe, że w tym czasie brzuch się zaokrągli, ale każda kobieta jest inna pod tym względem. Możesz mieć również nabrzmiałe piersi. Jednym z objawów ciąży charakterystycznych dla trzeciego miesiąca ciąży są mniejsze nudności, ale większy apetyt. Pamiętaj, aby zdrowo się odżywiać, skupiając się na jakości, a nie na ilości. U niektórych kobiet dochodzi do zmian pigmentacji skóry, np. na brzuchu pojawia się ciemna linia lub na twarzy widoczne są ciemne plamki. Wiele kobiet nabiera w tym czasie promiennego wyglądu. Jeśli jesteś jedną z nich — gratulacje!

Dieta i ćwiczenia w trzecim miesiącu ciąży

Wiele kobiet zauważa, że poranne nudności ustępują, i czuje przypływ sił. Wykorzystaj ten zastrzyk energii i wprowadź (lub kontynuuj) plan zdrowych ćwiczeń w ciąży. Przed rozpoczęciem ćwiczeń skonsultuj się z lekarzem, ale joga ciążowa i pływanie to zazwyczaj dobre, bezpieczne opcje.

Ważniejsze niż kiedykolwiek jest skupienie się teraz na pożywnej diecie. Pamiętaj, aby często jeść niewielkie posiłki zawierające białko, warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste. Pij wodę i nie więcej niż 200 miligramów kofeiny dziennie.

Lekarz może udzielić Ci indywidualnej porady w zakresie żywienia, ale generalnie kobiety w ciąży powinny unikać ryb o dużej zawartości rtęci, a także alkoholu, niepasteryzowanego sera i mleka, przetwarzanego mięsa i surowych jaj. Zawsze dokładnie myj owoce i warzywa pod bieżącą wodą przed spożyciem lub gotowaniem.

Trzeci miesiąc ciąży: o czym warto pamiętać

  • Ogłoszenie ciąży: W trzecim miesiącu ciąży możesz poczuć się gotowa, aby podzielić się wiadomością o ciąży z rodziną i przyjaciółmi. Pomyśl, komu chcesz powiedzieć i w jaki sposób to zrobisz.
  • Zaplanuj urlop macierzyński: Zastanów się nad rozmową w sprawie urlopu macierzyńskiego w pracy. Zapoznaj się dostępnymi opcjami i wybierz najlepszą dla siebie. Przygotuj plan rozmowy z pracodawcą.
  • Ćwiczenia w ciąży: Zastrzyk energii i nieduży brzuszek w drugim trymestrze sprawiają, że to doskonały czas, aby się poruszać. Porozmawiaj z lekarzem na temat lekkich, bezpiecznych ćwiczeń, które byłyby odpowiednie dla Ciebie.
  • Pierwsze wspólne zabawy: Twoje maleństwo słyszy stłumione dźwięki, takie jak Twój głos czy bicie serca, więc śmiało mów i śpiewaj do brzucha lub słuchajcie razem ulubionej muzyki.
  • Komunikacja z partnerem: Ciąża jest przeżyciem, którego możecie doświadczać wspólnie. Porozmawiaj z partnerem o tym, w jaki sposób może pomóc. Pozwoli to przyszłemu tacie bardziej się zaangażować, a jego pomoc odciąży nieco przyszłą mamę.
  • Zarejestruj się, aby otrzymywać więcej wskazówek dotyczących ciąży.