U lekarza: Bilans zdrowia półtorarocznego dziecka
Jest to duża i ważna wizyta. Twoje dziecko powinno ma dostać sporo szczepionek, a jego wzrost powinien zostać być oceniony, a Ty zamartwiasz rodzice martwią się zwykle snem i dyscypliną maluszka. Z perspektywy lekarza ta wizyta prawdopodobnie będzie najtrudniejsza. Nie zdziw się, jeśli Twoje dziecko w najmniejszym stopniu nie ma ochoty współpracować. Należy spodziewać się kopania wierzgania i płaczu.
Oto, jak przygotować się do tej wizyty:
Dziecko może potrzebować nowych szczepionek oraz kolejnych dawek wzmacniających dla szczepień wcześniejszych. Sprawdź harmonogram szczepień i skonsultuj się dodatkowo z lekarzem, żeby upewnić się, że szczepienia Twojego dziecka są aktualne.
Ubierz malucha w dwuczęściowe ubranko, które łatwo się zdejmuje. Przygotuj się na trzymanie go na kolanach przez większość badania. Zabierz jedną lub dwie znajome zabawki. Przekąski także pomogą w przetrwaniu wizyty.
W trakcie tej wizyty lekarz prawdopodobnie:
Zważy i zmierzy dziecko. Kliknij tutaj, aby zobaczyć naszą tabelę wzrostu.
Przekaż swoje obserwacje na temat fizycznego i emocjonalnego rozwoju Twojego malucha.
Omów jego rozwój, aby upewnić się, że rośnie prawidłowo.
Omów kwestie dyscypliny.
Twój lekarz będzie chciał wiedzieć:
Czy od ostatniej wizyty Twoje dziecko było badane przez innego lekarza? Jeśli tak, to z jakiej przyczyny? Jaki był wynik tej wizyty i czy zostały przepisane jakieś leki lub leczenie?
Jak Twoje dziecko radzi sobie z chodzeniem, bieganiem i wspinaniem się? Czy potrafi chodzić tyłem?
Na jakim poziomie stoją jego zdolności językowe? Co mówi? Czy składa już słowa w pełne zdania większą całość? Jaki jest zasób jego słownictwa?
Czy rozumie jednostopniowe polecenia, jak „Idź po buty” lub „Przynieś mi pieluchę”? Czy potrafi słuchać i nadążać za prostą historyjką? Czy ogląda obrazki w książce?
Czy odpowiada na proste prośby lub proste zabawy jak „a ku, ku”?
Jak się bawi? To, jak Twoje dziecko się bawi, mówi nam o jego zdolnościach poznawczych. Czy naśladuje Cię przy pracach domowych? Czy potrafi stawiać klocki jeden na drugim?
Czy potrafi korzystać z utensyliów, takich jak łyżka lub widelec lub użyć jednej zabawki, aby sięgnąć do innej?
Czy zaczyna mówić „nie” i wpada w złość? Są to dobre oznaki rozwoju emocjonalnego i zdolności poznawczych.
Czy potrafi ciągnąć zabawkę po podłodze?
Czy potrafi używać łyżki i pije z kubka?
Czy potrafi wskazać na dowolną część ciała, kiedy się go poprosi?
Omów temat.
Większość rodziców martwi się w tym wieku trzema rzeczami: dietą, dyscypliną i usypianiem dziecka. Te trudne i kłopotliwe zadania są związane z rosnącym wrażeniem niezależności Twojego dziecka. Do innych obaw należeć może radzenie sobie z „nie” i napadami złości oraz jak przekonać dziecko do jedzenia.
Dieta Daj znać lekarzowi, co dziecko jada obecnie. Jeśli Twoje dziecko wciąż karmione jest butelką, pomów z lekarzem, jak je od niej odstawić. Jeśli myślisz, że Twoje dziecko jest takim niejadkiem, że nie odżywia się wystarczająco dobrze, omów to ze swoim lekarzem. Apetyt i tempo wzrostu spadają w wieku poniemowlęcym. Dziecko powinno używać łyżki i pić przynajmniej z kubka typu niekapek. Zapytaj o witaminy i fluor.
Dyscyplina Daj znać lekarzowi, jeśli Twoje dziecko trudno jest kontrolować. Omów, w jaki sposób dyscyplinujesz swoje dziecko.
Sen Problemy ze snem są w tym wieku powszechne. Próbuj notować schemat snu swojego dziecka przez co najmniej trzy dni i weź notatki ze sobą na wizytę. Twój lekarz będzie w stanie zaproponować Ci rozwiązania. Pomoc dzieciom w uspokojeniu się oznacza wytworzenie dobrych schematów.
Nie bój się odezwać!
Powiedz swojemu lekarzowi:
Jeśli Twoje dziecko zezuje, nawet jeśli tylko od czasu do czasu.
Jeśli Twoje dziecko podchodzi bardzo blisko do przedmiotów, żeby lepiej je zobaczyć, szczególnie, jeśli w rodzinie zdarzały się problemy ze wzrokiem.
Jeśli Twoje dziecko zdaje się wyjątkowo wrażliwe na światło i dźwięk.
Jeśli Twoje dziecko jeszcze nie chodzi, chodzi na palcach, kuleje lub przechyla się w jedną stronę przy chodzeniu.
Jeśli Twoje dziecko zdaje się używać tylko jednej ręki przy zabawie, manipulacji przedmiotami lub sięganiu po rzeczy. Jeśli Twoje dziecko już teraz ma silną preferencję w kierunku prawej lub lewej ręki, będzie używać jednej ręki częściej przy jedzeniu i wskazywaniu. Ale powinno używać obu rąk po równo przy zabawie.
Nie potrafi użyć w trakcie zabawy dwóch przedmiotów lub wciąż bawi się tylko jednym przedmiotem na raz.
Jeśli nie chwyta łyżki, kiedy mu ją oferujesz.
Jeśli nie je samodzielnie.
Jeśli utraciło zdolności, które miało wcześniej.
Jeśli nie używa prawdziwych słów.
Mimo że każde dziecko jest inne i osiąga inne przełomowe momenty swojego rozwoju w innym czasie, wciąż dobrze jest dać znać swojemu lekarzowi o wszelkich problemach lub obawach dotyczących rozwoju dziecka.
CZYTAJ WIĘCEJ NA TEMAT MALUCH
Dołącz do klubu Pampers i otrzymaj: