U lekarza: Bilans zdrowia półtorarocznego dziecka
Jest to duża i ważna wizyta. Twoje dziecko powinno ma dostać sporo szczepionek, a jego wzrost powinien zostać być oceniony, a Ty zamartwiasz rodzice martwią się zwykle snem i dyscypliną maluszka. Z perspektywy lekarza ta wizyta prawdopodobnie będzie najtrudniejsza. Nie zdziw się, jeśli Twoje dziecko w najmniejszym stopniu nie ma ochoty współpracować. Należy spodziewać się kopania wierzgania i płaczu.
Oto, jak przygotować się do tej wizyty:
- Dziecko może potrzebować nowych szczepionek oraz kolejnych dawek wzmacniających dla szczepień wcześniejszych. Sprawdź harmonogram szczepień i skonsultuj się dodatkowo z lekarzem, żeby upewnić się, że szczepienia Twojego dziecka są aktualne. 
- Ubierz malucha w dwuczęściowe ubranko, które łatwo się zdejmuje. Przygotuj się na trzymanie go na kolanach przez większość badania. Zabierz jedną lub dwie znajome zabawki. Przekąski także pomogą w przetrwaniu wizyty. 
W trakcie tej wizyty lekarz prawdopodobnie:
- Zważy i zmierzy dziecko. Kliknij tutaj, aby zobaczyć naszą tabelę wzrostu. 
- Przekaż swoje obserwacje na temat fizycznego i emocjonalnego rozwoju Twojego malucha. 
- Omów jego rozwój, aby upewnić się, że rośnie prawidłowo. 
- Omów kwestie dyscypliny. 
Twój lekarz będzie chciał wiedzieć:
- Czy od ostatniej wizyty Twoje dziecko było badane przez innego lekarza? Jeśli tak, to z jakiej przyczyny? Jaki był wynik tej wizyty i czy zostały przepisane jakieś leki lub leczenie? 
- Jak Twoje dziecko radzi sobie z chodzeniem, bieganiem i wspinaniem się? Czy potrafi chodzić tyłem? 
- Na jakim poziomie stoją jego zdolności językowe? Co mówi? Czy składa już słowa w pełne zdania większą całość? Jaki jest zasób jego słownictwa? 
- Czy rozumie jednostopniowe polecenia, jak „Idź po buty” lub „Przynieś mi pieluchę”? Czy potrafi słuchać i nadążać za prostą historyjką? Czy ogląda obrazki w książce? 
- Czy odpowiada na proste prośby lub proste zabawy jak „a ku, ku”? 
- Jak się bawi? To, jak Twoje dziecko się bawi, mówi nam o jego zdolnościach poznawczych. Czy naśladuje Cię przy pracach domowych? Czy potrafi stawiać klocki jeden na drugim? 
- Czy potrafi korzystać z utensyliów, takich jak łyżka lub widelec lub użyć jednej zabawki, aby sięgnąć do innej? 
- Czy zaczyna mówić „nie” i wpada w złość? Są to dobre oznaki rozwoju emocjonalnego i zdolności poznawczych. 
- Czy potrafi ciągnąć zabawkę po podłodze? 
- Czy potrafi używać łyżki i pije z kubka? 
- Czy potrafi wskazać na dowolną część ciała, kiedy się go poprosi? 
Omów temat.
Większość rodziców martwi się w tym wieku trzema rzeczami: dietą, dyscypliną i usypianiem dziecka. Te trudne i kłopotliwe zadania są związane z rosnącym wrażeniem niezależności Twojego dziecka. Do innych obaw należeć może radzenie sobie z „nie” i napadami złości oraz jak przekonać dziecko do jedzenia.
- Dieta Daj znać lekarzowi, co dziecko jada obecnie. Jeśli Twoje dziecko wciąż karmione jest butelką, pomów z lekarzem, jak je od niej odstawić. Jeśli myślisz, że Twoje dziecko jest takim niejadkiem, że nie odżywia się wystarczająco dobrze, omów to ze swoim lekarzem. Apetyt i tempo wzrostu spadają w wieku poniemowlęcym. Dziecko powinno używać łyżki i pić przynajmniej z kubka typu niekapek. Zapytaj o witaminy i fluor. 
- Dyscyplina Daj znać lekarzowi, jeśli Twoje dziecko trudno jest kontrolować. Omów, w jaki sposób dyscyplinujesz swoje dziecko. 
- Sen Problemy ze snem są w tym wieku powszechne. Próbuj notować schemat snu swojego dziecka przez co najmniej trzy dni i weź notatki ze sobą na wizytę. Twój lekarz będzie w stanie zaproponować Ci rozwiązania. Pomoc dzieciom w uspokojeniu się oznacza wytworzenie dobrych schematów. 
Nie bój się odezwać!
Powiedz swojemu lekarzowi:
- Jeśli Twoje dziecko zezuje, nawet jeśli tylko od czasu do czasu. 
- Jeśli Twoje dziecko podchodzi bardzo blisko do przedmiotów, żeby lepiej je zobaczyć, szczególnie, jeśli w rodzinie zdarzały się problemy ze wzrokiem. 
- Jeśli Twoje dziecko zdaje się wyjątkowo wrażliwe na światło i dźwięk. 
- Jeśli Twoje dziecko jeszcze nie chodzi, chodzi na palcach, kuleje lub przechyla się w jedną stronę przy chodzeniu. 
- Jeśli Twoje dziecko zdaje się używać tylko jednej ręki przy zabawie, manipulacji przedmiotami lub sięganiu po rzeczy. Jeśli Twoje dziecko już teraz ma silną preferencję w kierunku prawej lub lewej ręki, będzie używać jednej ręki częściej przy jedzeniu i wskazywaniu. Ale powinno używać obu rąk po równo przy zabawie. 
- Nie potrafi użyć w trakcie zabawy dwóch przedmiotów lub wciąż bawi się tylko jednym przedmiotem na raz. 
- Jeśli nie chwyta łyżki, kiedy mu ją oferujesz. 
- Jeśli nie je samodzielnie. 
- Jeśli utraciło zdolności, które miało wcześniej. 
- Jeśli nie używa prawdziwych słów. 
Mimo że każde dziecko jest inne i osiąga inne przełomowe momenty swojego rozwoju w innym czasie, wciąż dobrze jest dać znać swojemu lekarzowi o wszelkich problemach lub obawach dotyczących rozwoju dziecka.
CZYTAJ WIĘCEJ NA TEMAT MALUCH
Dołącz do klubu Pampers i otrzymaj:

