A83

Teraz, gdy już Twoje maleństwo jest gotowe na stały pokarm, możesz zastanowić się nad przygotowywaniem własnych posiłków dla dziecka, zamiast kupowania gotowych. Domowe jedzenie może być równie smaczne i pożywne jak to ze sklepu, zapewniając wszystkie najważniejsze składniki odżywcze dla zachowania zdrowia i rozwoju fizycznego. A jeśli lubisz gotować, będziesz mieć okazję do rozwinięcia skrzydeł na tym polu.

Oto kilka dobrych argumentów za przygotowywaniem własnych posiłków:

  • Może okazać się to tańsze od kupowania gotowych potraw.

  • Możesz indywidualnie dobrać smaki i konsystencje.

  • Możesz zaoferować swojemu dziecku urozmaiconą gamę zdrowych i świeżych posiłków. Praktycznie ze wszystkich owoców, warzyw, mięs, drobiu i ryb można przygotować smakowite jedzenie dla dzieci.

  • Samodzielne przygotowywanie jedzenia dla dzieci jest łatwe i szybkie, przy odrobinie praktyki.

Bądź pewna, że niezależnie od tego, co zaserwujesz – posiłki domowej roboty czy ze sklepu – Twoje dziecko będzie rosnąć i dobrze rozwijać się.

Przygotowanie i gotowanie

Skorzystaj z poniższych porad, przygotowując i gotując dania, które podasz dziecku.

  • Kupuj najświeższe i najlepsze owoce, warzywa i mięso, na jakie możesz sobie pozwolić.

  • Przechowuj żywność w bezpiecznej temperaturze. Żywność w lodówce powinna znajdować się w temperaturze ok. 4,4 stopni Celsjusza lub nieco niższej; żywność mrożoną należy przechowywać w temperaturze ok. -17,8 stopni. Zakup termometry zarówno do lodówki, jak i zamrażarki i trzymaj je tam na stałe.

  • Myj dokładnie ręce ciepłą wodą z mydłem i płucz je starannie, zanim dotkniesz surowego lub gotowanego jedzenia.

  • Dokładnie wycieraj i myj wszelkie artykuły żywnościowe przed gotowaniem. Usuń wszelkie skazy i plamy z owoców i warzyw podczas ich przygotowywania. Odetnij nadmiar tkanki tłuszczowej w mięsie.

  • Używaj jednej deski do krojenia owoców i drugiej do mięsa. Pozwala to uniknąć skażenia krzyżowego.

  • Utrzymuj wszystkie naczynia i przybory kuchenne w czystości; dotyczy to też gąbek i ścierek.

  • Pamiętaj, że owoców nie trzeba gotować przed przyrządzeniem z nich purée. Po pocięciu na kawałki, po prostu zetrzyj je blenderem lub robotem kuchennym.

  • Dokładnie gotuj warzywa, najlepiej na parze. Parowanie pozwala zachować więcej witamin i minerałów. Nie dopuszczaj do przegotowania, które eliminuje kluczowe składniki odżywcze.

  • Dobrze wypiekaj mięso do stanu średnio lub dobrze wypieczonego—co najmniej 71 stopni Celsjusza. Opiekaj, piecz lub podsmażaj, stosując olej w sprayu.

  • Zachowaj płyn wygotowany z warzyw i mięs, aby użyć go w razie potrzeby do rozrzedzenia dziecięcej potrawki.

  • Rób purée lub rozcieraj jedzenie do pożądanej konsystencji. Nie musisz dodawać soli, cukru ani przypraw.

Twoje dziecko pokocha smak świeżych, nieprzyprawionych potraw.

Sprzęt i przybory

Poza podstawowym sprzętem kuchennym, będziesz potrzebować jedynie kilku dodatkowych elementów:

  • Robot kuchenny lub blender do rozdrabniania mięsa, warzyw i owoców na gładką konsystencję. W miarę jak Twoje dziecko zacznie jeść większe kawałki, możesz po prostu użyć widelca albo tłuczka.

  • Niedrogi parowar na garnek z wodą do gotowania warzyw. Pozwoli zapobiec wygotowywaniu się cennych składników odżywczych, ponieważ warzywa nie mają kontaktu z wodą.

Jeżeli zdecydujesz się zrobić większe porcje pokarmu i zamrozić je na później, potrzebne będą też następujące rzeczy:

  • Tacki na kostki lodu

  • Blachy na ciastka

  • Papier woskowany lub folia celofanowa

  • Woreczki z zamkiem do zamrażarki

  • Taśma do zamrażarki

  • Markery

Przygotowywanie pokarmu dla dziecka z potraw codziennych

Zaadaptowanie normalnie serwowanego przez Ciebie jedzenia to świetny sposób, aby zacząć wprowadzać dziecku smaki i potrawy, z którymi mają zazwyczaj do czynienia starsze dzieci i dorośli.

Wystarczy zastosować się do tych wskazówek:

  • Zetrzyj porcję posiłku dla dorosłych, ZANIM dodasz jakąkolwiek wyraźną przyprawę lub sól.

  • Jeśli nie zamierzasz od razu podawać ugotowanego jedzenia, możesz przechować je w lodówce przez maksymalnie dwa dni. Wyrzuć je po dwóch dniach.

  • Unikaj potraw smażonych. Wnoszą one zbyt wiele niezdrowych tłuszczów nasyconych do diety Twojego dziecka.

  • Sprawdź temperaturę gotowanej lub odgrzewanej żywności palcem, aby upewnić się, że nie jest za gorąca. Dobrze wymieszaj, aby wyrównać temperaturę, szczególnie w przypadku podgrzewania w kuchence mikrofalowej.

  • Jeżeli Twoje dziecko nie zje całej porcji, wyrzuć resztki. Nigdy nie odgrzewaj ani nie zostawiaj na później (aby uniknąć skażenia bateriami).

Przyrządzanie pokarmu na później

  • Po rozdrobnieniu jedzenia, rozlej je w tacki na kostki lodu.

  • Przykryj tacki folią plastikową lub papierem woskowanym.

  • Jeżeli przygotowujesz duże partie, umieść tacki na blachach do pieczenia a następnie ustaw stos z blach w zamrażarce.

  • Po zamrożeniu kostek jedzenia, wyjmij je z tacek i umieść w szczelnych woreczkach z zamkiem.

  • Opisz i dodaj datę markerem lub za pomocą taśmy do zamrażarek. (Żywność z lodówki powinna zostać wykorzystana w ciągu dwóch dni, natomiast z zamrożonej można korzystać przez dwa do czterech miesięcy.)

  • Wyjmuj kostki w miarę zapotrzebowania i rozmrażaj je w lodówce lub mikrofali. (Zacznij od niewielkiej porcji, aby uniknąć wyrzucania resztek; rozmrażanie i podgrzewanie w mikrofali to szybka sprawa.)

  • Jeżeli rozmroziłaś lub odgrzałaś pokarm w mikrofalówce, koniecznie sprawdź jego temperaturę po wymieszaniu,  i przed podaniem, aby nie był zbyt gorący. Sprawdź też czy zamrożona potrawa nie jest zimna…

Dzięki tym poradom i Twojemu zapałowi maleństwo będzie mogło delektować się wspaniałymi, pożywnymi posiłkami, które pozwolą też zaoszczędzić Ci trochę pieniędzy!