Rozwój zdolności językowych 2-latka
W tym wieku maluchy uczą się języka w błyskawicznym tempie. Twoje dziecko powinno być już w stanie zestawić ze sobą dwa słowa (lub więcej) we frazy i zdania. Może pominąć kilka łączników i skupić się na rzeczownikach i czasownikach, ale jeśli wypełnisz luki, zacznie uczyć się także spójników.
Oto kilka kolejnych przełomowych momentów w nauce języka, których możesz wypatrywać:
Jakiego słowa używa Twoje dziecko, odnosząc się do siebie? Najpierw będzie to własne imię, ale później przestawi się na „ja”. Wkrótce powinno też zacząć korzystać z innych zaimków. Spodziewaj się po drodze paru pomyłek.
Twoje dziecko powinno być w stanie identyfikować i być może nawet nazwać poszczególne części ciała. Sprawdź, z iloma sobie poradzi.
Powinno zacząć nadążać za prostymi historiami w książkach z obrazkami. Sprawdź, czy potrafi nazwać obrazek na każdej stronie.
Twoje dziecko zaczyna rozumieć, co oznaczają przyimki. Poproś je, żeby zagrało w grę, kładąc swojego misia „pod krzesłem”, „na krześle” i „obok krzesła”. Gdy ukończy trzy lata, nawet seria pięciu, czy sześciu wskazań położenia go nie zmyli.
Słuchaj „pomyłek” swojego dziecka. Dzieci uczą się języka, stosując reguły, które samodzielnie wydedukują. Mimo że wytyczne malucha mogą prowadzić do nieprawidłowych fraz, powiedzą Ci, w jaki sposób się uczy.
Na przykład:
Niektóre dzieci mają tendencję do przesadnego uogólniania: Wszystkie psy noszą imię „Pimpek”. Wszystkie starsze panie to „baba”.
Inne są przesadnie konkretne: Tylko Pimpek to „pies”; inne czteronożne stworzenia muszą mieć inne nazwy.
Wiele dzieci nie odmienia słów: „Jedna stopa, dwa stopa”; „ja idzie, on idzie”; „Moje auto psuło”.
Wiele tworzy też nowe słowa (zwane neologizmami): Fontanna to „hucząca woda”; ktoś, kto rysuje kredkami, staje się „kredkarzem”; śrubokręt (trudne do wymówienia słowo) zmienia nazwę na „siubak”, a „spaghetti” (bardzo trudne słowo), może zostać skrócone do „geti”.
Nie przejmuj się tymi pomyłkami. Twoje dziecko samo wyszlifuje swój język, jeśli otoczone jest dobrymi wzorcami.
Dziecko rozumie znacznie więcej, niż jest w stanie wyrazić. W tym wieku powinno być w stanie pojmować dwustopniowe polecenia (na przykład: „Idź po sweter i podejdź do drzwi”).
Podnieś ręce do góry
Gestykuluj zamaszyście, kiedy wydajesz polecenia, a może nawet będzie w stanie wykonać serię trzech poleceń. Gesty i pomoce wizualne wszelkich typów pomagają dziecku składać ze sobą fragmenty języka, więc zaprzęgnij do pracy oczy i ręce (a nawet tańczące stopy) do żywiołowej dyskusji ze swoim maluchem.
CZYTAJ WIĘCEJ NA TEMAT MALUCH
Dołącz do klubu Pampers i otrzymaj: