Dzieci wybredne: Mój maluch jest wybredny

Dzieci wybredne: Mój maluch jest wybredny

Posiłek w towarzystwie przedszkolaka może być przyjemny. Dzieci w tym wieku traktują jedzenie jako naturalną reakcję na głód, a posiłki jako przyjemne doświadczenie społeczne.

Z drugiej strony powszechne też jest dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat wytworzenie (wydawać by się mogło z dnia na dzień) konkretnych preferencji żywieniowych. W niektórych przypadkach będą jeść tylko żółte jedzenie lub jedzenie pokryte całkowicie sosem jabłkowym.Łagodnie mówiąc, może to być frustrujące.

Jedna rzecz, którą rodzic musi zaakceptować.

Brak konsekwencji to nowe zasady, więc nie denerwuj się. Twoje dziecko może w niektóre dni wydawać się mniej głodne, ponieważ było mniej aktywne dzień wcześniej. Może widziało, jak inne dziecko jadło coś, czego nigdy byś nie podała na obiad – na przykład pączka. Nabierz otuchy: Kiedy dzieci są uparte w kwestii jedzenia w tym wieku, jest to częścią nauki niezależności i kontroli.

Kontrola i więcej kontroli

Dzieci często używają jedzenia do pokazania, że mają nad tym kontrolę. Jest to naturalne zachowanie u przedszkolaków. Nawet w szczytowych momentach tego trudnego okresu dzieci nie zagłodzą się i rzadko stracą na wadze. Jeśli jednak podejrzewasz utratę masy ciała lub zauważysz inne objawy choroby, takie jak gorączka, mdłości lub biegunka wraz z nagłą zmianą apetytu, powinnaś skonsultować się z lekarzem.

Skuteczne strategie żywieniowe

Oto kilka strategii, które pomogą Tobie i Twojemu dziecku przyjemniej spędzać czas posiłków:

  • Oferuj swojemu dziecku wartościowe posiłki i pozwól mu decydować o tym, co i ile je. Ty tylko dostarczasz mu jedzenie, a ono je spożywa. Ty kontrolujesz, co jest w domu i na stole; dziecko kontroluje, co znajdzie się w jego ustach.
  • Nastaw się, że będzie naśladować preferencje rówieśników i że będą się one stale zmieniać.
  • Bitwy o jedzenie są częste i stają się ważniejsze od samego posiłku. Chodzi w nich o kontrolę. Wiedz, co możesz, a czego nie możesz kontrolować.
  • Najlepszą radą dla rodziców i innych opiekunów jest bycie dobrymi wzorami do naśladowania. Dzieci będą w końcu jeść tak, jak ich rodzina.
  • Ćwicz zdrowe nawyki żywieniowe, podając wiele różnych potraw, próbując nowych i nie objadając się.
  • Kiedy jest to możliwe, starajcie się wspólnie jeść posiłki.
  • Pielęgnuj luźną atmosferę w trakcie posiłków i próbuj nie popędzać swojego dziecka. Z drugiej strony, jeśli zjedzenie zajmuje mu więcej niż 30 minut, oznacza to, że nie jest głodne, więc nie nalegaj by jadło.

Jedzenie na całe życie

Podstawowe nawyki żywieniowe, które Twoje dziecko teraz wyrabia, zostaną z nim pewnie na całe życie. Następujące wytyczne pomogą Twojemu dziecku dostać dość (ale nie za dużo) jedzenia. Pamiętaj, że ilość i wybór mogą różnić się między jednym dniem a następnym.

1. Oferuj małe porcje

z dokładką tylko, kiedy Twoje dziecko poprosi.

Do akceptowalnych dziecięcych porcji należą:

  • od 110 do 170 gramów mleka lub soku
  • 1 tost
  • 1/2 kubka jogurtu lub serka wiejskiego
  • 4 łyżki warzyw
  • 50 gramów mielonej wołowiny
  • 1/2 kubka płatków zbożowych

2. Ogranicz przekąski do trzech dziennie,

skupiając się na jedzeniu z niską zawartością tłuszczu, owocach i świeżych warzywach, zamiast na napojach gazowanych, cukierkach, słodyczach i słonych lub tłustych potrawach. Dodatkowe przekąski mogą obniżyć apetyt Twojego dziecka w czasie posiłku. Zaplanuj czas na przekąski i unikaj podtuczania. 

Do wartościowych przekąsek dla przedszkolaków należą:

  • Owoce
  • Soki owocowe (ogranicz do 110–170 gramów dziennie)
  • Pokrojona marchew, seler lub ogórek
  • Pokrojony w kawałki ser
  • Jogurt
  • Tosty lub krakersy z serem
  • Ciasteczka owsiane
  • Minikanapki (1/8 kanapki) lub babeczki z otrębów

3. Upewnij się, że Twoje dziecko faktycznie jest głodne lub spragnione,

kiedy prosi o coś do jedzenia lub picia. Może jedynie chcieć zwrócić uwagę, więc spróbuj najpierw porozmawiać z nim lub pobawić się. Staraj się nie stosować jedzenia zamiast smoczka.

4. Ogranicz ilość mleka

w tym wieku do 450 gramów dziennie. Mleko jest bardzo ważnym pożywieniem, ale zbyt duża jego ilość może obniżyć apetyt dziecka przy pozostałych ważnych potrawach.

5. Zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw,

podając mu małe ilości do spróbowania i nie nalegając, żeby zjadło pełną porcję nieznanego jedzenia. Po kilku próbach dziecko z reguły akceptuje nową potrawę.

6. Nie karm dziecka, kiedy jest rozproszone

przez telewizję, gry lub bajki. Te czynności są rozpraszające. Dodatkowo reklamy w telewizji silnie wpływają na to, co wybierze do jedzenia.  Dzieci w tym wieku będą wrażliwe na reklamy słodyczy, szczególnie, jeśli odwiedzały inne domy, w których podawano te potrawy. Mniej niż 5 procent jedzenia reklamowanego w ciągu dnia to potrawy „dobre”, takie jak owoce i warzywa. Im więcej reklam w telewizji dziecko ogląda, tym bardziej prawdopodobne, że zażąda mniej wartościowych przekąsek i będzie mniej zainteresowane zdrowszą ich alternatywą.

7. Pozwól swojemu dziecku pomóc w wyborze i przygotowaniu jedzenia

Dzieci uwielbiają pomagać i będą czuć dumę ze swojego wkładu.

8. Zachęcaj do rozmowy,

kiedy wszyscy są przy stole. Nic nie wspomaga trawienia tak jak przyjemna atmosfera!

Stałe przybieranie na wadze i dobre proporcje wzrostu i wagi są najlepszymi wskaźnikami dobrego odżywiania. Regularnie badaj dziecko i obserwuj tabele rozwoju w gabinecie lekarskim.

Może Cię zainteresować również:

Pieluchy

Pieluszki Pampers Premium Care

Najlepsza pieluszka Pampers z 5-gwiazdkową ochroną skóry