Brzydkie słowa: temperowanie języka maluchów

Jeśli uważnie przysłuchasz się słowom, których używają przedszkolaki, odkryjesz, że ich słownictwo nie jest tak niewinne, jakbyśmy mogli przypuszczać. Ich rozmowy przepełnione są agresywnymi zwrotami. Niektóre są prostymi przekleństwami dorosłych. Inne, jak „ty kupo”, są pomysłami małych dzieci.

Dzieci uczą się znaczenia większości słów z kontekstu, w którym zostaną użyte. Dlatego maluch może poprosić o „mleko”, kiedy chce się napić czegoś innego. Dla niego „mleko” jest po prostu słowem łączonym z piciem. Znaczenie tego słowa interpretuje na podstawie reakcji innych, kiedy je wymawia.

Narzędzia zwracania uwagi

Twoje dziecko rozumie potęgę słów – szczególnie niektórych – nawet jeśli nie zna dokładnie ich znaczenia.

Dr Timothy B. Jay, profesor psychologii w North Adams State College w Massachusetts, badał wzorce przeklinania i innych form agresywnego języka u dzieci. Odkrył, że, tak jak w przypadku innych obszarów rozwoju werbalnego, dziewczynki są na czele. Średnio trzy- i czteroletnie dziewczynki znają 23 agresywne frazy i przekleństwa w porównaniu do 17 w przypadku chłopców.

Ważne jest, aby zrozumieć nie tylko, dlaczego dzieci mówią w ten sposób, ale też jak ich interpretacja tych wyrazów często różni się od naszej.

Silne słowa, silne emocje

Trzylatek może korzystać z brzydkiego języka do droczenia się z towarzyszem zabaw. Nie wyraża się, naturalnie, w dosłowny sposób. Jest to dla niego metodą do przechwalania się niedawnym opanowaniem korzystania z ubikacji lub nawet obecną walką z toaletą. Są to lata intensywnych emocji. Jednym z wyzwań, stojących przed przedszkolakami, jest opanowanie lepszej kontroli swoich emocji. Używając wobec kogoś innego takiego określenia, dziecko może dać sygnał, że się nie boi. Podobnie język dziecka odzwierciedla problemy rozwojowe, które dominują w jego życiu.

Są wszędzie

Jest bardzo mało prawdopodobne, żeby udało Ci się uchronić dziecko przed usłyszeniem przekleństw. Są wszędzie: w przedszkolu, na placu zabaw, w telewizji; nawet jeśli nigdy nie są używane w domu. Prawdziwym wyzwaniem jest pomoc dzieciom w nauczeniu się, kiedy używanie takiego języka jest społecznie akceptowalne i opanowaniu przez nie zdolności werbalnych, które będą potrzebne do wyrażania się bardziej efektywnie, bez używania agresywnego języka.

Pomocne wskazówki

Oto, co możesz zrobić:

  • Ignoruj je W większości przypadków małe dzieci, które często klną lub używają wulgarnego języka, robią to, aby ściągnąć na siebie więcej uwagi. Ignorowanie ich zachowania powoduje zwykle, że zajmą się czymś innym. Po prostu - jeśli dorośli nie reagują, przestaje to być dobrą zabawą.

  • Zaproponuj alternatywę Naucz dziecko alternatywnych zwrotów („A niech to!”). Zwyczajne powiedzenie dziecku, aby czegoś nie robiło, nie jest tak efektywne, jak zaoferowanie innego, ale równie satysfakcjonującego zachowania. Proponowanie alternatywnych zwrotów daje dziecku znać, że jesteś świadoma jego silnych emocji i pozwala mu na wyrażenie tych emocji w bardziej akceptowalny sposób.

  • Spróbuj samej wyrażać się ładniej Twoje dzieci słuchają Cię i na tej podstawie oceniają, jaki język jest odpowiedni w różnych sytuacjach. Nie możesz oczekiwać, że przedszkolak, którego zachęcałaś do nauki nowych wyrazów i jasnego wyrażania się, nie będzie używał przepełnionych emocją zwrotów, które zasłyszał od Ciebie.

Ważne jest, aby nie tylko zrozumieć, dlaczego dzieci używają ‘brzydkich' wyrazów w swoich pierwszych latach rozwoju, ale także jak te słowa mogą interpretować.

Zgoda na pliki cookie