Sen w trakcie ciąży

Sen w trakcie ciąży

„Bądź wypoczęta”. To wspaniała rada na Twoją dziewięciomiesięczną podróż, ale łatwiej to powiedzieć, niż zrobić. Rosnący brzuch, aktywne dziecko i zmiany hormonalne mogą utrudniać sen. Oto kilka powszechnych problemów ze snem w trakcie ciąży i metod na radzenie sobie z nimi.

Wiercenie się i obracanie się z boku na bok

Jedną z rzeczy dotyczących snu, na którą kobiety w ciąży narzekają najczęściej, szczególnie w trzecim trymestrze, jest znalezienie wygodnej pozycji do spania. Spróbuj leżeć na boku z poduszką między kolanami, aby Twoje lędźwia były podparte. Możesz też kupić poduszkę anatomiczną, dopasowaną do kształtu ciała i uzyskać podparcie tam, gdzie go potrzebujesz. Niektóre kobiety znajdują ulgę, śpiąc w lekko podpartej pozycji z dużą liczbą poduszek pod plecami i wkoło.

Częste oddawanie moczu

Czym dalszy etap ciąży, tym częściej będziesz musiała oddawać mocz, a okres nocny nie będzie od tego wyjątkiem. Potrzeba oddawania moczu zwiększa się, gdy Twoja rosnąca macica naciska na pęcherz. Nie powinnaś ograniczać ilości spożywanych płynów w ciągu dnia, ale możesz spróbować pić mniej tuż przed pójściem spać.

W większości przypadków częste oddawanie moczu jest normalnym zjawiskiem towarzyszącym ciąży. Powinnaś jednak pamiętać, że zakażenie układu moczowego także może mieć takie efekty.  Częstość oddawania moczu nie jest jedynym objawem zakażenia dróg moczowych: możesz też czuć potrzebę oddania moczu natychmiast i odczuwać ból lub pieczenie. Jeśli doświadczasz objawów innych niż częste odwiedzanie toalety, skontaktuj się ze swoim lekarzem. Prawdopodobnie przebada Twój mocz, aby sprawdzić, czy nie masz zakażenia bakteryjnego.

Aktywność Twojego dziecka

Niektóre kobiety budzą się, gdy odczuwają ruchy dziecka w nocy. Nic nie można na to poradzić, ale też nie ma do tego powodu: ruszające się dziecko to zwykle zdrowe dziecko. Kiedy dziecko przestaje się ruszać albo jego ruchy stają się wolniejsze, jest to powód do niepokoju o jego zdrowie. Mimo więc, że może to być dla Ciebie frustrujące, oznacza to w istocie, że Twój maluch jest zdrowy! Jeśli Twoje dziecko nie pozwala Ci spać w nocy, możesz spróbować pospać trochę w ciągu dnia. Nawet krótka drzemka może pomóc Ci w zregenerowaniu sił.

Wskazówki pomagające zasnąć

Oto kilka innych sposobów na wyspanie się:

    • Usuń ze swojej diety wszelką kofeinę.
    • Ćwicz trochę każdego dnia. Badania pokazują, że regularne ćwiczenia pomagają lepiej spać. Chodzenie jest świetnym ćwiczeniem dla kobiety ciężarnej.
    • Próbuj pić szklankę ciepłego mleka tuż przed zaśnięciem.
    • Nie bierz żadnych leków bez recepty ani ziół, aby pomóc sobie w zasypianiu. Zawsze konsultuj się z lekarzem, zanim zaczniesz samodzielnie leczyć  objawy bezsenności.

    Może Cię zainteresować również:

    Pieluchy

    Pieluszki Pampers Premium Care

    Najlepsza pieluszka Pampers z 5-gwiazdkową ochroną skóry