Poranne nudności: Kiedy się pojawiają i jak ich unikać

Poranne nudności: Kiedy się pojawiają i jak ich unikać

Czym są poranne nudności?

Nudności, którym niekiedy towarzyszą wymioty, są powszechnym objawem wczesnej ciąży. Około 50–70 procent ciężarnych doświadcza ich w pierwszym trymestrze. Nudności nie tylko są normalnym zjawiskiem, lecz zazwyczaj świadczą o tym, że ciąża rozwija się zdrowo.

Objaw ten nosi nazwę „porannych nudności”, ponieważ właśnie rano dolegliwości bywają największe. Niemniej jednak, może nudzić Cię i możesz zwracać o dowolnej porze dnia, jeżeli jesteś w ciąży.

Co powoduje nudności w ciąży?

Przyjmuje się, że symptomy te wywołuje hormon ciążowy hCG, wytwarzany przez rozwijające się łożysko, który pomaga utrzymać ciążę. Jednak inne czynniki, takie jak niski poziom cukru we krwi, wyższa kwasowość żołądka, stres i zmęczenie, również mogą wywierać na nudności swój wpływ.

Strategie zapobiegania nudnościom

  • Zaopatrz się w zwykłe krakersy, ciastka ryżowe, a nawet tabliczkę czekolady przy łóżku i zjedz coś zaraz po przebudzeniu, aby podnieść sobie poziom cukru we krwi przed wstaniem.
  • Zamiast spożywania trzech dużych posiłków w ciągu dnia, jedz od pięciu do sześciu niewielkich posiłków, aby nie pozostawać z pustym żołądkiem i utrzymywać stabilny poziom cukru w krwiobiegu.
  • Zadbaj o dostateczną ilość białka w swojej diecie (mięso, ryby, jaja, ser) oraz węglowodanów złożonych (owoce, warzywa, ziarna), aby zaspokoić potrzeby rozwijającego się dziecka.
  • Niektórzy eksperci żywieniowi zalecają przyjmowanie 50–100 miligramów suplementu witaminy B6 w celu przeciwdziałania nudnościom. Przyjmuj ponadto standardowe witaminy prenatalne.
  • Trzymaj się z dala od pikantnych lub tłustych potraw, nie przegrzewaj się, oraz odpowiednio dużo odpoczywaj.

Radzenie sobie z porannymi nudnościami

Gdy jest Ci niedobrze, spróbuj zrobić tak:

  • Rozluźnij się. Oddychaj powoli, — nabierając powietrze przez nos i wypuszczając ustami — lub spróbuj wytworzyć w umyśle obraz, koncentrując się na czymś przyjemnym.
  • Unikaj widoku, zapachu i smaku artykułów żywnościowych lub innych substancji (np. dymu tytoniowego), które mogą przyprawiać o nudności.
  • Possij kwaśny cukierek lub świeżo ukrojony plasterek cytryny.
  • Jeżeli mycie zębów sprawia, że zbiera Ci się na wymioty, użyj płynu do płukania ust. Korzystaj z niego często, aby zapewnić sobie świeży oddech.
  • Wypij szklankę mleka lub dwie tabletki wapnia, aby zneutralizować kwaśny odczyn w żołądku.
  • Spróbuj imbiru – naturalnego środka na nudności. Rozetrzyj go i posyp nim warzywa lub inne potrawy.
  • Pij herbatę rumiankową lub imbirową.
  • . Nie pij w trakcie jedzenia. Mieszanie pokarmów stałych z płynami przy tym samym posiłku może przynieść efekty przeciwne do zamierzonych.

Jeżeli nudności i wymioty są uporczywe (występują więcej niż raz lub dwa razy dziennie), nie pozwalają Ci zupełnie na jedzenie lub picie, albo utrzymują się po pierwszym trymestrze, zgłoś to swojemu lekarzowi.

Jak długo utrzymują się poranne nudności?

Dobre wieści – u większości kobiet poranne nudności ustają do końca czwartego miesiąca ciąży, gdy poziomy hormonów nieco opadają.

Staraj się przypominać sobie, że nudności to normalny objaw i szybko minie – pomyśl też o pozytywnych stronach bycia w ciąży i szczęściu, które przyniesie Ci dziecko.

Może Cię zainteresować również:

Pieluchy

Pieluszki Pampers Premium Care

Najlepsza pieluszka Pampers z 5-gwiazdkową ochroną skóry